Het NK achteruitrijden was ooit heel erg populair
Ter land, ter zee en in de lucht was tot 2010 een programma van de TROS en het langstlopende amusementsprogramma van de Nederlandse televisie.
Jarenlang was één van de onderdelen het achteruitrijden. Tegenwoordig ziet het er zeer onverantwoord uit, maar het heeft wel prachtige beelden opgeleverd.
Met het Achteruitrijden waren er wel veiligheidsvoorschriften van toepassing. Weinig benzine in de tank, accu's moesten vast zitten, de auto’s moesten rollbars hebben en een keuring hebben doorstaan. Een deel van de dag zaten de kandidaten te wachten tot ze mogen starten. Toen men erachter kwam dat enkele kandidaten bier aan het drinken waren voor de wedstrijd werd er ook een alcoholcontrole ingesteld.
In eerste instantie werd het circuit in Zandvoort gebruikt voor het achteruitrijden. Dit ging in de eerste jaren nog goed. Op een gegeven moment vonden de kandidaten een manier om de auto’s net zo hard achter- als vooruit te laten rijden (de DAFjes met hun Variomatic konden dat al). Toen sommige auto’s soms wel 115 kilometer per uur achteruit reden werd er besloten dat het circuit met deze snelheden te gevaarlijk werd.
Er werd besloten om met het hele circus naar Valkenswaard te verhuizen. Door het ontwerp van het circuit waren de kandidaten niet in staat hoge snelheden te halen. Om de spanning er toch in te houden had men bedacht om een springschans voor de finish te installeren