Nederlandse snelheidsmaniak vindt de flitspaal uit
‘Je moet de snelheid beperken voor zover nodig. Jammer genoeg rijden veel chauffeurs harder dan ze kunnen sturen’
Maurice ‘Maus’ Gatsonides (📷2) werd in 1911 geboren op het eiland Java, in het toenmalig Nederlands-Indië. Eenmaal in Nederland wilde hij militair vlieger worden, werd afgekeurd wegens het missen van een vingerkootje en begon daarom een garagebedrijf. Hij startte ook met het meedoen aan auto- en rallyraces door heel Europa.
———
Toen de Tweede Wereldoorlog begon voorzag Gatsonides dat er een tekort aan benzine zou ontstaan. Hij besloot een auto te bouwen die op gas liep. Dit werd een geliefd vervoersmiddel, maar hij werd er niet rijk mee. Na de oorlog ging Gatsonides verder met het bouwen van auto’s onder de naam Gatso. Er zijn uiteindelijk maar 10 stuks geproduceerd, waarvan er nog eentje bestaat (📷1). Zijn autobedrijf ging failliet en hij besloot fabrieksrallyrijder te worden bij Ford.
———
Het hoogtepunt bereikte Gatsonides in 1953 toe hij met een Ford Zephyr op discutabele wijze de beroemde rally van Monte Carlo won. Er stonden langs de route namelijk mensen die ‘spontaan’ water tegen zijn auto gooiden, om de remmen te koelen (📷3). De Nederlander won ook de eerste rallyrace in Nederland, de Tulpenrallye.
———
Eind jaren vijftig maakte Maus Gatsonides zijn eerste snelheidsmeter. Het idee: een auto rijdt kort na elkaar over twee slangetjes, de eerste compressie activeert een schakelaar die de klok start, de tweede stopt de registratie en uit het tijdsverschil en de onderlinge afstand is de snelheid af te leiden.
———
Zelf zei hij hierover: ‘Je moet de snelheid beperken voor zover nodig. Jammer genoeg rijden veel chauffeurs harder dan ze kunnen sturen’. Maus Gatsonides overleed in 1998 op 87-jarige leeftijd. Zijn bedrijf Gatso bestaat nog steeds, is gevestigd in Haarlem, maakt flitspalen en wordt geleid door zijn kleinzonen.
———
Het blijft mooi: Een snelheidsmaniak die de flitspaal uitvond😂